“Alweer regen? Dit is toch niet normaal in deze tijd van het jaar.” Grote kans dat jij deze uitspraak herkent. Misschien spreek je ‘m zelfs regelmatig uit! Net als: “Zag je gisteren op het nieuws dat …” of “Wat leven we toch in een rare tijd”. Allemaal smalltalk-clichés; alom bekende uitspraken die mensen doen om contact met elkaar te maken. Maar laten we eerlijk zijn niemand wordt echt warm van de oppervlakkige gespreken die hierdoor op gang komen. En dat is jammer want goede smalltalk heeft zóveel te bieden. Zeker op de werkvloer.
Dat onschuldige praatje bij het koffieautomaat lijkt misschien niet bijzonder maar kan een enorme impact hebben op jouw carrière. Smalltalk is zelfs een cruciaal middel voor zakelijk succes blijkt uit onderzoeken door onder meer Harvard-wetenschappers. De kracht? Die zit hem juist in de luchtige insteek. Smalltalk versterkt relaties; het is als sociale smeerolie. Leren collega’s en klanten elkaar op persoonlijk vlak kennen? Dan kunnen ze effectiever communiceren beter omgaan met tegengas en succesvoller onderhandelen.
Als trainer spreker en auteur van het boek Smalltalk survival weet Iris Posthouwer daar alles van. “Een advocatenkantoor benaderde me voor een smalltalk-training” vertelt ze. “De medewerkers overhandigden vaak dossiers en rapporten zonder daarbij een woord te wisselen. Hierdoor misten ze persoonlijke en bedrijfsinformatie. Ik gaf in die tijd trainingen in beïnvloeden en overtuigen maar focuste nog niet specifiek op smalltalk. Ik moet toegeven: ik was nogal sceptisch en vroeg me af of het wel waardevol was. Uiteindelijk raakte ik geïntrigeerd door het onderwerp; ik merkte dat informele gesprekken overal voorkomen en ons helpen om doelen te behalen. Zowel op persoonlijk als professioneel vlak.”
MÉÉR DAN PRAATJES
Wist je dat smalltalk zelfs kan leiden tot win-winsituaties in onderhandelingen? Iris vertelt: “Tijdens een experiment werden proefpersonen in twee groepen verdeeld. De eerste groep ging zonder ontmoeting de onderhandelingen in. De tweede groep kreeg eerst tijd om elkaar te leren kennen. Uiteindelijk haalde de tweede groep betere resultaten voor beide partijen; de proefpersonen startten op betere voet en gunden elkaar meer. Win-win!”
“Ook draagt smalltalk bij aan een goede teamsfeer. Ik stond laatst voor een groep enthousiaste cursisten tijdens een training op locatie. Een van de cursisten ging eerder weg. Uiteraard werd ik nieuwsgierig en vroeg ik hem waarom. Wat bleek? Hij ging salsa-les geven aan kansarme jongeren. Iets dat hij wekelijks deed. De collega’s waren verbaasd en enthousiast. Vervolgens daagde ik iedereen uit om iets persoonlijks te onthullen dat het team nog niet wist. De een was groot fan van Disney-figuren tekenen de ander dol op kampeervakanties. De sfeer werd meteen losser. Mooi om te zien dat ijsbrekers als deze mensen verbindt.”
READY SET SMALLTALK!
We voeren zo’n twintig keer per dag een vluchtig gesprek. Tegelijkertijd voelen veel mensen hier weerstand voor. Herken je dat? Dat je net doet of je iemand niet ziet of een zijstraatje inslaat om diegene even niet te hoeven spreken? Of dat je bewust doet alsof je een oud-bekende niet ziet? Met de juiste skills kun je het gesprek gewoon aangaan en de regie in handen nemen. Het gesprek hoeft echt niet lang te duren of alledaags te zijn. Jij bent de regisseur en bepaalt wanneer het stopt. Hoe je dit voor elkaar krijgt? Iris geeft tips!
TIP 1. BEGIN KLEIN
De sleutel tot succes? Beginnen! Start het gesprek door de ander iets te vragen. Bijvoorbeeld of diegene al weekendplannen heeft of hoe diens dag is. Of benoem iets in jullie omgeving: de zonnestralen die je altijd zo vrolijk maken de eindeloze wachtrij vandaag of de lunch waar je nu al naar uitkijkt. Nóg een optie: vraag de ander om een kleine gunst. Denk aan: “Wil je mijn laptop even vasthouden?” of “Mag ik jouw pen even lenen?”
TIP 2. BEREID JE VOOR
Wanneer je gespreksstarters niet zomaar uit je mouw schudt kun je er een aantal voorbereiden. Doe dit bijvoorbeeld in de auto onderweg naar werk. Wedden dat jij vervolgens met veel meer zelfvertrouwen smalltalk aangaat?
TIP 3. LUISTER GOED
Om een gesprek gaande te houden is niet alleen praten maar ook luisteren cruciaal. Wat zegt de ander? En hoe kun je daarop inhaken? De informatie die je opdoet kun je later gebruiken in nieuwe gesprekken. Je doet inzicht op en leert de ander beter kennen. Plus je laat zien dat je betrokken bent!
TIP 4. STUUR HET GESPREK
Gaat het gesprek de verkeerde kant op? Dan kun je het subtiel een tikje in de juiste richting geven. Zeg bijvoorbeeld: “Trouwens even iets heel anders …” Ook het beëindigen van het gesprek heb jij in handen. Spreek een afrondende zin uit en zorg dat deze eindigt met een punt in plaats van komma of vraagteken. Denk aan: “Zo dat heb je mooi voor elkaar gekregen. Leuk om je weer eens gesproken te hebben!”
JIJ BEPAALT HOE LEUK HET IS Zoals Iris in haar boek schrijft: smalltalk verdient een positiever imago. Het is een voordelige en veelzijdige tool in jouw carrière. En je kunt jezelf trainen om er steeds beter in te worden. Ga het vooral proberen gooi je angsten overboord en krijg er steeds meer lol in!
Smalltalk; een informeel en oppervlakkig gesprek dat meestal gaat over alledaagse onderwerpen, bedoeld om een sociale band te creëren en een ontspannen sfeer te bevorderen.
VIJF VOORDELEN VAN SMALLTALK OP DE WERKVLOER
- Je bouwt sterkere werkrelaties op
- Je bent zichtbaar en krijgt leukere opdrachten
- Je mentale gezondheid krijgt een boost
- Smalltalk leidt vaak tot big talk en meer inkomsten
- De werksfeer wordt luchtiger