Publicatie datum
20 oktober 2023
Leestijd
4 minuten

Maak verbinding met taal

Energiek helder en positief

Nou ja gewoon … Zo makkelijk is dat niet. Ellenlange vergaderingen over een beleidsstuk of jouw goedbedoelde opmerking aan een collega die totaal verkeerd valt; het overkomt de besten. Want de inhoud kan nog zo sterk of positief zijn als het niet zo overkomt blijft daar weinig van over. Wat dan rest is verwarring onbegrip of verveling. En dat willen we niet wanneer we vitaal communiceren; in verbinding met elkaar met een energieke heldere en positieve lading die voor beweging zorgt.

Met deze tips leer jij beter overbrengen wat je bedoelt

‘De integratie van ons nieuwe analysesysteem verloopt gestaag’. Of ‘als familiebedrijf is het onze kernwaarde om onderlinge verbondenheid te creëren’. Het klinkt interessant maar wat stáát hier nou eigenlijk? Wil je echt duidelijk en energiek communiceren? Kijk dan goed naar wie je ontvanger is en wat je wilt benadrukken. En zeg gewoon wat je bedoelt. Liefst met gevoel.

En dus is het juiste gebruik van taal en beeld essentieel om een boodschap over te brengen. Framing is daar een voorbeeld van zegt Sarah Gagestein framingspecialist van Taalstrategie dit. “Framing is het verhaal dat je tussen de regels voorleest waarmee je bepaalde delen belicht en ander stukken vervaagt. Zo stuur je subtiel naar een gewenste interpretatie van de inhoud.” Een overtuigingstechniek die erop gericht is om op bepaalde wijze aan te sluiten bij je doelgroep en op wat je hen gunt.

Positief framen motiveert

Door je boodschap te framen wordt deze vaak krachtiger en energieker. Dit doe je onder andere door een duidelijke verhaallijn te kiezen. Dat kan al simpel. Wil je een collega motiveren een taak op te pakken? Benadruk dan wat het oplevert: Om je te ontwikkelen op dit gebied zouden we misschien…” in plaats van je zin te beginnen met: ‘Ik denk dat het zinvoller is om…’. Framen doe je ook al door positieve(re) woorden te kiezen die raken aan ons gevoel. ‘Een werkplek waar collega’s elkaar na het weekend vragen hoe het geweest is’ spreekt meer dan ‘een collegiale werkomgeving’.

Door positief te framen kun je ervoor zorgen dat de discussie gaat waarover-ie moet gaan dat het gesprek positief gevoerd wordt en zo ook een ander motiveert om er iets mee te doen. “Het kan heel goed werken voor de onderlinge verhoudingen werksfeer en werkgenot an sich. Door taal te gebruiken waardoor we elkaar het gevoel geven dat we meer gehoord en gezien worden gaan we ons allemaal beter voelen. Zo ontstaat verbinding door taal en communiceer je op vitale wijze met elkaar.”

Door het juiste gebruik van taal, gaan we ons allemaal beter voelen.

…En het nu nog lekker brengen

Heb je jouw boodschap in het juiste frame? Dan moet je ‘m natuurlijk ook op een vitale wijze weten over te brengen. Huibert-Jan van Roest cabaretier en eigenaar van sprekenvoorpubliek.nl adviseert: “Communiceer duidelijk en met energie!” Samen met Esther van der Voort schreef hij het boek Weg met Wollig. Want ook zij weten: we zijn een kei in veel praten maar weinig zeggen.

Te veel jargon gebruiken dingen herhalen lang- dradig zijn of juist met technische details smijten. Allemaal erg wollig en waarschijnlijk ook erg herken- baar. Door concreet te zijn begrijpen we elkaar beter en voelen we ons meer verbonden. Makkelijk is het niet maar je kunt het wel trainen. “Het is een mythe dat als je iemand op een natuurlijke manier hoort en ziet spreken dat die persoon ‘dat wel even doet’. Er gaat een heel stappenplan aan vooraf. En daarin is de laatste stap het spreken zelf” zegt Van Roest.

Vijf vitale presentatietips

Energiek presenteren kun je leren. Mits je je goed voorbereidt. Dat doe je, volgens Huibert-Jan van Roest (geïnspireerd door de Romeinse redenaar Cicero), door je deze vijf zaken af te vragen:

  • Wat moet ik eigenlijk doen? Bepaal het doel de boodschap en onderzoek wie het publiek is. Zo bepaal je welke onderwerpen aan bod komen.
  • Wat heb ik daarvoor nodig? Kies de hoofdargumenten en opbouw van je presentatie.
  • Wat wil ik eigenlijk zeggen? Bepaal de stijl waarin je communiceert. Zo kun je voor humor of juist puur informatief gaan. Interactie met de zaal werkt vaak goed. Kies de woorden (hou het simpel) en let op spreektempo.
  • Hoe wil ik dat zeggen? Je kunt je tekst uit het hoofd leren of steekwoorden gebruiken. Kijk wat voor jou werkt. Spreek krachtig en zonder aarzeling. Emotie tonen is altijd een pré.
  • Wat moet ik doen op mijn podium? Dit is het moment suprême waarin alle voorbereiding samenkomt. Let tijdens je presentatie op je non- verbale communicatie zoals gebaren houding intonatie en oogcontact. Dit kun je oefenen thuis voor de spiegel of met collega’s op kantoor.