Flexibele werktijden. Structuur. Een goede werk- privébalans. Stabiliteit. Maatschappelijke impact. We zoeken allemaal iets anders in onze baan; al zie je dat collega’s binnen dezelfde generatie vaak dezelfde arbeidsvoorwaarden waarderen. Organisatiepsycholoog en generatie-expert Aart Bontekoning weet daar alles van én deelt graag zijn inzichten over generaties op de werkvloer.
Hoe meer verschillende generaties hoe beter. We hebben allemaal verschillende achtergronden drijfveren en werkethiek. Als je dit ten gunste van elkaar kunt inzetten maak je optimaal gebruik van deze verschillen. De inzichten van Aart op een rijtje:
DE INVLOED VAN OPVOEDING
Generatie X: pioniers van generatiediversiteit! Zij schakelden voor het eerst experts in om te onderzoeken wat millennials in hun organisatie nu écht wilden. Wat zou hen op scherp zetten en aan boord houden? Het antwoord lag niet ver van huis: veel X’ers zijn ouders van millennials. Thuis behandelden ze hun kroost gelijkwaardig, positief en met een focus op kansen en mogelijkheden. Op de werkvloer hanteerden zij veelal de ‘oude stempel’ met bijvoorbeeld een directieve top-downbenadering. Toen ze hun manier van opvoeden ook op de werkvloer inzetten, leidde dat tot … Je raadt het al: betere resultaten.
PERSONEELSTEKORT?
Generatie X vormt de nieuwe groep seniors op de arbeidsmarkt. Ze zijn vitaler dan de generaties voor hen en zouden daardoor fysiek langer kunnen doorwerken. Mooi, want dat biedt kansen. Kansen om in te spelen op de krapte op de arbeidsmarkt. Interessant is dat de voorwaarden die zij stellen om na hun pensioenleeftijd door te werken, matchen met de wensen van millennials. Goed te verklaren: millennials zijn veelal grootgebracht door generatie X. Seniors hebben behoefte aan de waarden die ze hun kinderen hebben meegegeven. Dat zien ze nu in, of ze durven er nu voor uit te komen.
SAMEN STAAN WE STERKER
Kortom: generatiediversiteit is geen obstakel, maar een troef voor organisaties die streven naar vitaliteit en innovatie. Generaties zijn vernieuwers van gedateerde gewoonten en blijven deze updaten. Door nieuwe generaties, met de expertise van oude generaties, de ruimte te geven verandering door te voeren, blijven organisaties bij de tijd, vitaal en dynamisch!
Jongeren hebben de kennis van ervaren generaties nodig om zich te ontwikkelen. Andersom kunnen zij beter out-of-the-box denken en gedateerde processen vernieuwen. Organisaties die dat inzien en inzetten, zijn aantrekkelijker en vitaler én boeken meer succes.
GENERATIEDIVERSITEIT: MAAK KENNIS MET …
Aart Bontekoning. Een sociaal psycholoog, gepromoveerd op het onderwerp generatiediversiteit in organisaties. Hij onderzoekt voortdurend in allerlei organisaties hoe de kracht van opvolgende generaties benut kan worden om bij de tijd te blijven. De inzichten die hij opdoet? Die deelt hij in zijn masterclasses en boeken. Zoals ‘Nieuwe Generaties in Vergrijzende Organisaties’, waarvan de vijfde druk in de zomer van 2023 verscheen.
Geboren tussen 2000 en 2015
Bewust en nieuwsgierig
GEN Z
- Jongste generatie op de arbeidsmarkt.
- Zoeken naar zingeving in hun werk en willen bijdragen aan de maatschappij.
- Digitaalvaardig opgegroeid. Weten moeiteloos hun weg te vinden in het huidige digitale aanbod aan bijvoorbeeld sociale media, slimme (AI) tools en webshops.
- Stellen vaak de waarom-vraag om te toetsen of acties wel zinvol zijn.
- Vinden het bovenstaande net zo belangrijk als salaris.
sta open voor de energie en inzichten van deze vernieuwers. Laat hen je helpen om te ontdekken of acties nut hebben of op ‘automatische piloot’ gedaan worden.
Geboren tussen 1985 en 1999
Authentiek en ambitieus
MILLENNIALS
- Denken graag actief mee en doorbreken daarmee de top-downbenadering.
- Streven naar een goede werk-privébalans: willen op alle vlakken ballen hoog houden.
- Hechten veel waarde aan persoonlijke ontwikkeling én uitdaging.
- Vinden het een must om zichzelf te zijn in een veilige werkomgeving met autonomie.
- Vinden het bovenstaande net zo belangrijk als salaris.
Tip: sta open voor de energie en inzichten van deze vernieuwers. Laat hen je helpen om te ontdekken of acties nut hebben of op ‘automatische piloot’ gedaan worden.
Geboren tussen 1970 en 1984
Doelgericht en betrokken Tip: benut de ervaring van deze groep om doelgericht concrete resultaten te boeken. En laat deze een nieuwe generatie managers het leiderschap vernieuwen. Geboren tussen 1955 en 1969 Ervaren en autonoom Tip: wil je deze generatie verleiden om langer door te werken? Bied waardering en mogelijkheden om parttime en flexibel te werken.PRAGMATISCHE GENERATIE
GENERATIE X