Er zijn meer vacatures dan mensen om al die plekken te vullen. En die trend lijkt de komende tijd nog wel even door te zetten. Het is dus lastiger geworden voor werkgevers om de juiste mensen te vinden, want op veel vakgebieden liggen de functies voor het oprapen. Hoe zorg je er dan als organisatie voor dat je de meest geschikte kandidaten vindt? Hoe word je en hoe blijf je aantrekkelijk?
Om op te vallen als bedrijf, om aangeprezen te worden als een aantrekkelijke, energieke en vitale werkgever, is er voor bedrijven werk aan de winkel. Werk aan het werkgeversmerk. Ad van Antwerpen is branding-specialist voor bedrijven, organisaties en hun medewerkers. Vitalogie magazine ging met ‘m in gesprek over het hoe en waarom van employer branding.
“Elke organisatie en iedere persoon is een merk. Met unieke kenmerken, een eigen karakter, ambities, waarden en wensen. Een merk is wat anderen over je vertellen als je er zelf niet bij bent. En een sterk merk is dat anderen je ook echt aanprijzen wanneer je er zelf niet bij bent. Dat is waar je als bedrijf naar toe wilt. Maar een sterk merk word je alleen wanneer je de juiste mensen vindt. Want met de juiste mensen op de juiste plek kun je als organisatie al je merkbeloften en ambities waarmaken. Dat kun je bereiken met goede employer branding.”
WIE ZIJN WE EN WAAR STAAN WE VOOR
Employer branding is belangrijker geworden dan ooit. En naarmate de krapte op de arbeidsmarkt groeit, wordt die noodzaak voor een goed werkgeversmerk alleen maar groter. Waar moet je beginnen? “Een bedrijf is pas écht onderscheidend op basis van persoonlijkheid. Daarin gaat het niet per se om wat een bedrijf doet, maar meer om hoe een bedrijf te werk gaat. Purpose en personality dus. Of jij jezelf als werknemer op je plek voelt binnen een organisatie zit ‘m in de persoonlijkheid ervan. Past dat bij jouw idealen, wensen en normen? Deel jij de ambities en aspiraties van de organisatie en de waarden van het bedrijf? Belangrijke vragen om te stellen rondom een sollicitatie. Pas als je die klik hebt, kun je jezelf echt binden.”
BRANDING VS ARBEIDSMARKT COMMUNICATIE
Employer branding wordt nog wel eens verward met arbeidsmarktcommunicatie. Maar branding gaat veel verder dan alleen maar een aantrekkelijke vacaturetekst en een prettige sollicitatieprocedure. “Daar waar arbeidsmarktcommunicatie echt om nieuwe medewerkers draait, gaat employer branding juist om bestaande medewerkers. De vacaturetekst moet een afspiegeling zijn van hoe de organisatie is. Geen loze woorden, maar een bewezen belofte. Een goed salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden spelen een rol, zeker in de keuze die je maakt als sollicitant. Maar wat je natuurlijk echt wilt weten, is wat een bedrijf jou te bieden heeft. Of de cultuur binnen de organisatie bij jouw wensen, ambities en waarden past. Of je er wilt werken. Het ware fundament van een sterk merk is de cultuur, hoe de dingen gaan.”
“PAS ALS JE DIE KLIK HEBT, KUN JE JEZELF ECHT BINDEN”
EEN CULTUUR OM IN TE GROEIEN
Als organisatie kun je nog zoveel mooie plannen hebben, maar als de (werk)cultuur deze niet ondersteunt, blijft er van die mooie plannen niet veel over. “In een duurzame en vitale bedrijfscultuur, waarin elke individu maximaal tot zijn of haar recht komt, kun je groeien en al je plannen waarmaken. Dan werkt iedereen samen aan een gemeenschappelijk hoger doel, heb je plezier in je werk, krijg je de ruimte om de dingen op je eigen manier te doen, is de werk/privé balans oké en heb je echt de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen en te groeien.”
In een duurzame en vitale bedrijfscultuur, waarin elke individu maximaal tot zijn of haar recht komt, kun je groeien en al je plannen waarmaken. Dan werkt iedereen samen aan een gemeenschappelijk hoger doel, heb je plezier in je werk, krijg je de ruimte om de dingen op je eigen manier te doen, is de werk/privé balans oké en heb je echt de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen en te groeien.
Dat klinkt fantastisch. Maar dat is lang niet zo eenvoudig als je denkt. Om iedereen de nodige ruimte te bieden, is dienend leiderschap nodig vanuit het management en persoonlijk leiderschap voor medewerkers. Dat is een behoorlijke aanpassing van de structuren zoals de meesten van ons die jarenlang gewend zijn geweest. Een manager die je niet vertelt wat hij of zij wil, maar aan jou vraagt wat jij nodig hebt om je doel te kunnen bereiken. In een gezonde, positieve bedrijfscultuur met dienend leiderschap zijn vertrouwen en veiligheid heel belangrijk en is er ruimte voor ieders visie en mening. Vanuit dienend leiderschap kan iedereen talenten en kwaliteiten maximaal benutten. Wanneer je kunt doen waar je goed in bent, ontstaat er de energie in je werk die je nodig hebt. Het gevoel dat je van betekenis bent op je werk, voor collega’s en klanten. Zo’n cultuurverandering begint bij gedragsverandering. Als werkgever bereik je dit alleen door het te doen. En daarin hoort ook voorbeeldgedrag vanuit alle managementlagen. Veel organisaties bezwijken bijvoorbeeld onder het mailverkeer. Maar als de CEO in alle mails op cc wil staan, wordt die druk zeker niet minder. Op het moment dat je als medewerker het vertrouwen en de verantwoordelijkheid krijgt voor je eigen handelen, is die cc niet meer nodig. Zo moet een sterk werkgeversmerk merkbaar en voelbaar zijn voor iedereen. Pas dan wordt het ook structureel gedragen door alle mensen in de organisatie.
LAAT ZIEN DAT HET JE MENENS IS
Formuleer in je employer brand aantrekkelijke redenen om te solliciteren, maar juist ook redenen om te blijven. Een voelbare, vitale bedrijfscultuur is zo’n reden. Employer branding is cruciaal. Je moet het uitdragen. Je moet het zijn. Bouwen aan een gezonde en vitale bedrijfscultuur is een voortdurend proces. Een proces dat je intern moet blijven activeren en naar buiten toe moet tonen. Het managen van de klik die je als bedrijf met medewerkers en klanten maakt, is daarin het belangrijkst. Employer branding gaat niet over beloven, maar over doen. Dag in dag uit, van klant tot klant en van medewerker tot sollicitant. Zo bouw je aan een gezonde, vitale bedrijfscultuur. En dat is in deze krappe arbeidsmarkt belangrijker dan ooit. Dus wil jij je ambities en merkwaarden waarmaken met de juiste mensen op de juiste plek? Laat dan zien dat het je menens is.
“EMPLOYER BRANDING IS CRUCIAAL. JE MOET HET UITDRAGEN. JE MOET HET ZIJN”