Let’s go outside
Hygge Lagom Lykke of Fika: in Scandinavië zijn ze een ster in het bedenken van geluksconcepten. Vaak hebben deze levensstijlen een aantal factoren gemeen: verbinding beweging ontspanning en buitenlucht. Zo ook de Noorse filosofie ‘Friluftsliv’ vrij vertaald: buitenleven.
Janine Vermeulen is de oprichter van Dutch Outdoors en heeft de missie om (werkend) Nederland naar buiten te brengen. Ze legt uit wat de positieve effecten van leven in de buitenlucht zijn en hoe we dit kunnen implementeren in het Nederlandse bedrijfsleven.
Terug naar de kern en verbinden in de buitenlucht
Het is een beetje een tongbreker het Noorse Friluftsliv. Wanneer je dit letterlijk vertaalt staat er ‘vrije lucht leven’ ofwel: leven in de buitenlucht. De uitdrukking is in het leven geroepen door de Noorse toneelschrijver Henrik Ibsen rond 1850 om te beschrijven wat tijd doorbrengen in de natuur doet voor je fysieke en je mentale gezondheid. Friluftsliv is niet verbonden aan bepaalde activiteiten. Het is een filosofie een manier van leven. De Noren brengen heel bewust hun vrije tijd buitenshuis door ongeacht hun conditie leeftijd het seizoen of de weersvoorspelling.
Het gaat over simpel en eenvoudig leven in en met de natuur. Ontsnappen aan de dagelijkse sleur het kalm aan doen en je hoofd leegmaken. Dat betekent overigens niet dat je dit in je eentje moet doen. Bij Friluftsliv gaat het juist om verbinding met de natuur én met elkaar. Het concept is verbonden aan het woord ‘kos’ wat staat voor gezelligheid en het naar je zin hebben. Activiteiten als samen wildplukken in het bos buiten koken hiken paardrijden of kanoën zijn daarom helemaal á la Friluftsliv.
Synnevåg Løvoll, universitair hoofddocent Friluftsliv, deed onderzoek naar de effecten van Friluftsliv op ons welzijn en kwam tot de volgende vijf punten:
- Verbinden via activiteiten in de buitenlucht met anderen
- Actief zijn via wandelen, fietsen, suppen, etc.
- Je bewust zijn door nieuwsgierig te zijn en oog te hebben voor je omgeving
- Blijven leren door kennis te maken met een nieuwe activiteit of door een nieuwe weg in te slaan
- Geven door anderen te helpen zodat ook zij het buiten fijn hebben
FRILUFTSLIV OP DE NEDERLANDSE WERKVLOER
Denk je aan Scandinavië, dan denk je waarschijnlijk al snel aan uitgestrekte bossen, meren en gezellige knusse houten hutjes midden in de natuur. Opgekropte stress glijdt onmiddellijk van je gespannen schouders af bij dit beeld en het idee van het diep inademen van de frisse lucht. Hoe passen we dit concept toe in ons Nederlandse bedrijfsleven, waar ‘binnencultuur’ net zo vanzelfsprekend is als het eten van een tompouce op Koningsdag?
Janine Vermeulen helpt met haar bedrijf Dutch Outdoors om organisaties in te laten zien hoe het anders kan: “Dutch Outdoors is ontstaan vanuit mijn vitaliteitsachtergrond gecombineerd met mijn voorliefde voor buitenzijn. Ik laad daar echt van op. Het is eigenlijk heel vreemd wanneer je beseft dat we op skivakantie een hele week in de buitenlucht doorbrengen en eenmaal thuis weer alleen maar binnen zitten, vanwege de kou of de regen. In Scandinavië is het ook niet altijd mooi weer, maar de mindset is daar volledig anders. Ze streven buitenleven en eenvoud na, ze gaan er terug naar minder, terug naar de kern. De focus ligt op verbinding zoeken met elkaar en de natuur. Dit kunnen we in Nederland ook. Vanuit Dutch Outdoors zijn we begonnen met het inspireren van bedrijven, omdat we daar de meeste impact kunnen maken.”
Buitenlucht als multiplier
De feiten en cijfers liegen er niet om. Wanneer we vaker tijd doorbrengen in de buitenlucht worden we creatiever gelukkiger positiever productiever en verlagen we ons stressniveau. Daarmee is buiten zijn een enorm effectief middel tegen onder meer burn-out klachten. Onderzoek toonde zelfs aan dat 10% ‘meer groen’ in onze omgeving jaarlijks zo’n 400 miljoen aan ziektekosten kan besparen. Alleen dit al zou voor werkgevers toch een flinke eyeopener mogen zijn.
Janine: “Wanneer je 40 seconden buiten staat gebruik je al een ander stukje van je brein. Daarbij geeft 83% van de Nederlanders aan dat ze liever meer tijd buiten in de natuur willen zijn.” Waarom we dat dan niet gewoon doen? “We hebben enorm veel patronen en alledaagse routines ontwikkeld terwijl het juist inspirerend en gezond is om die te doorbreken. Niet door meer te gaan doen maar door minder en het anders te gaan doen in een andere omgeving. Wat we ook vaak horen vanuit de bedrijfswereld is dat ze bang zijn dat de aanpassingen ten koste gaan van de productiviteit. Terwijl juist het tegenovergestelde geldt: je bent 60% creatiever en productiever als je buiten bent. Meer buiten zijn is een multiplier het werkt in alle opzichten versterkend. Het reduceert stress en gezondheidsklachten verbindt en zorgt voor ruimte in je hoofd.”
Kleine stappen groot verschil
“Ja maar…” Wij Nederlanders zijn meester in het bedenken van redenen om lekker binnen te blijven. Noorwegen is bijna 9 keer groter en telt maar 55 miljoen inwoners. De kans dat je daar direct vanuit je voordeur de natuur instapt is erg groot. Maar ook in Nederland hebben we meer dan 400 kilometer aan kustlijn met stranden en prachtige natuurparken verspreid over alle provincies. “De truc op de werkvloer is vooral om het in te passen in de dagelijkse routines en werkprocessen” vertelt Janine. “Patronen doorbreken begint met kleine stappen je hoeft niet meer te doen. Liever minder en anders. Wie staan er nu buiten? De rokers. Maak het aantrekkelijk om naar buiten te gaan. Zorg bijvoorbeeld dat de lekkerste koffie buiten te verkrijgen is. En de mooiste vergaderlocatie zich in de tuin bevindt. Het gaat om automatische handelingen creëren het buitenleven inbouwen in het normale leven.”
Bij Friluftsliv gaat het er niet om hoe ver je gaat of hoe snel je dat doet. Het gaat juist om leren om het kalmer aan te doen en daardoor juist productiever en effectiever te zijn. En nu hup naar buiten!
TIPS voor meer ‘buiten’ in je (werk)leven
- Zorg voor een goede Wi-Fi verbinding of ‘hotspot’ zodat je altijd overal kunt werken.
- Kijk ’s ochtends hoe de werkdag eruitziet en bedenk welke activiteiten je buiten zou kunnen doen, zoals telefoontjes, vergaderingen en overleggen.
- Zorg ervoor dat een ommetje tijdens je lunchpauze of een wandeloverleg onderdeel worden van je routine.
- Nodig klanten uit voor een wandelafspraak. Ontmoet elkaar op een gemakkelijk bereikbare plek en zoek van daaruit een mooie wandelroute.
- Investeer in goede kleding. Maak het zo comfortabel mogelijk zodat regen en kou geen excuus zijn.
- Als werkgever kun je aanpassingen doen in locaties voor vergaderingen en events, maar ook in geschenken. Laat medewerkers een goede jas of wandelschoenen uitzoeken of faciliteer bureaus en flipovers die je buiten kunt bevestigen.
- Organiseer als beloning een jaarlijkse workation aan de Zeeuwse kust of in een cabin in de bossen. Maar denk ook aan het verplaatsen van de lunchfaciliteiten naar een buitenplaats.
Bronnen
- visitnorway.nl
- Onderzoek door KPMG in 2012 in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.