Amplitie is de blik waarmee je kijkt. Een werkwijze voor het management van je organisatie met een focus op wat er al is en waar je meer van wilt. Amplitie staat niet op zichzelf. Het is onderdeel van een totaalaanpak waarin curatie preventie en amplitie in balans zijn. Waar curatie zich richt op (het oplossen van) een probleem en preventie op (het afdekken van) een risico richt amplitie zich op het versterken en verbeteren van wat er al goed gaat. Zo zet je optimaal in op de verbetering van wat er al is voor iedereen. Win-win.
Minnen én plussen
Heel simpel gezegd; je kunt bij alles wat er in je organisatie gebeurt kijken naar wat er misgaat en wat er wel goed gaat. Donker of licht. Door een amplitieve bril kijk je altijd in het licht. Daarmee ontken je niet wat er mogelijk misgaat allerminst. Door met elkaar kritisch te kijken naar wat er beter kan en wat er al goed gaat ontstaat er een goede balans tussen minnen en plussen. Onder de streep is de zwaarte van de zaken die (nog) niet goed gaan dan minder zwaar. Die mindset is positief energiek en met plezier gedragen verantwoordelijkheid. Dit helpt je samen vooruit.
“JE BENT NIETS AAN HET FIXEN, JE BENT DUURZAAM AAN HET FACILITEREN.”
Hoe werkt amplitie in de praktijk?
Het voorwerk voor een amplitieve aanpak vraagt meer gelaagdheid. Samen beantwoord je de vragen: Wat willen we? Waar staan we? Wat hebben we nodig? Wat is er al? In het gunstigste geval start je op individueel niveau om interventies en adviezen zo gericht mogelijk voor de hele organisatie in te zetten. Zo creëer je maximaal draagvlak en zijn de opbrengsten uit interventies kwalitatiever en duurzamer.
Stineke: “Binnen de managementlaag van een grote organisatie heerst een vergadercultuur. Toch was er behoefte aan verbinding want de collega’s zien elkaar veel maar spreken elkaar enkel over zaken of onder druk. Als oplossing werd er door een leidinggevende een heisessie ingeschoten. Leuk idee maar het paste lang niet in ieders agenda. Ze staken de koppen bij elkaar na een zoveelste vergadering en besloten samen om elke maandag gezellig met elkaar te lunchen. Zo ontstond er tot ieders plezier naast de vergaderingen ook een informeel contactmoment dat tot op heden vaste prik is voor deze collega’s.”
Amplitie is duurzaam faciliteren
Het is de afgelopen jaren in HR-land wel duidelijk geworden dat het nuttig en effectief is om interventies en delen van het werkgeverschap amplitief in te zetten of aan te pakken. Dat zegt ook amplitie-deskundige en vitaliteitsadviseur Stineke Nanninga: ”Je bent niets aan het fixen je bent duurzaam aan het faciliteren. Je maakt er verbetering en versterking mee mogelijk gedragen vanuit het hele team. Op de langere termijn werk je aan de vitaliteit van je bedrijf of organisatie.”
Amplitie is een werkwoord
“Een goede inbedding van amplitie kost je enige inspanning. Het is geen quick fix. Amplitie is vrij lastig in bestaande resultaatgerichte kpi’s te vatten het zit veel meer in gedrag. Er is geen standaard aanpak of werkwijze en het is een ongoing proces. Het vergt echt een andere mindset dan we doorgaans gewend zijn.”
We zijn zo gewend om te denken in oplossingen dat we vaak vergeten dat niet iedereen hetzelfde denkt of vindt. De oplossing moet aansluiten bij iedereen. Zet daarom eerst een stap terug en neem even de tijd om met elkaar naar het probleem en de wensen te kijken. Voor amplitie geldt:
- De besluitvorming is voor iedereen, dus ook iedereen wordt erin gehoord.
- Er is in de aanpak een goede balans tussen amplitie, curatie en preventie.
- Maak (en houd) het actief; amplitie is een werkwijze, geen vaststaand besluit.
- Er is geen standaardoplossing, amplitieve interventies verschillen per team, standaard op maat.
Stineke: “Zie het als een APK voor je gehele wagenpark ineens. Je kijkt naar wat het doet, wat er gerepareerd moet worden en wat er aan opties en functionaliteiten gewenst is of verbeterd kan worden. Dat bespreek je met elkaar en op basis daarvan neem je samen een vervolgstap.
VIJF TIPS VOOR EEN AMPLITIEVE (WERK)HOUDING
Net zoals vitaal leiderschap werkt ook een amplitieve mindset aanstekelijk. Jouw positieve houding en je zonnige blik op wat er goed gaat, zetten ook je collega’s op eenzelfde spoor:
- Ga met elkaar in gesprek, kijk naar hoe het gaat én waar jij meer van wilt.
- Zeg niet stug ‘dit willen we niet!’, maar stel de vraag ‘wat willen we wél?’
- Kies je woorden halfvol: werkdruk is werkenergie, werken wordt doen.
- Blijf positief kritisch, denk in oplossingen en houd vol: spread the smile.
- En natuurlijk, zie de zaken die aandacht behoeven, maar vier ook de successen met elkaar.
Stineke: “Dit helpt je een mooie aanzet te doen om op amplitieve wijze te werk te gaan en met je collega’s samen te kijken naar al het goede wat je met elkaar al doet.”
Versterk en verbeter wat al goed gaat!
Amplitief vitaliteitsonderzoek
Amplitie en vitaliteit liggen in elkaars verlengde amplitie draagt immers in hoge mate bij aan de vitaliteit energie en het werkplezier van medewerkers. Beide zaken zijn dus ook heel goed te combineren zoals in een Amplitief Vitaliteits Onderzoek (AVO). Met dit onderzoek breng je de vitaliteit van medewerkers in kaart. Toegespitst op de vitaliteit van een organisatie betekent het dat curatief handelen vitaliteit herstelt preventief handelen vitaliteit behoudt en amplitief handelen de vitaliteit vergroot van al je medewerkers en daarmee van de organisatie als geheel. In een AVO ga je het gesprek aan over wat er goed gaat en hoe dit nóg meer kan bijdragen aan iemands werkzaamheden positiviteit en inzet. Je bespreekt de ongemakken en focust op de plussen. Je hoeft immers niet ziek te zijn om gezonder te worden. En je hoeft ook niet futloos te zijn om energieker te worden.