Publicatie datum
10 juli 2024
Leestijd
3 minuten

Werken op de golf van een life event

Wat doe je op je werk wanneer jou iets heftigs overkomt? Indrukwekkende persoonlijke life events als een geboorte of een sterfgeval bijvoorbeeld. En zaken die direct impact hebben op jou in je werk zoals een ontslag, het vertrek van een collega, of een volgende lockdown. Psycholoog Angela Koolmees geeft je vijf tips om vitaler mee te bewegen op de golf van dit soort levensgebeurtenissen.

HET WERKT VOOR GEEN METER

De eerste lockdown was een compleet nieuwe realiteit voor ons allemaal. Een flinke aanpassing, want hoe maak je die situatie werkbaar met elkaar? Iedereen werd uit z’n routine en comfortzone gerukt. Dat maakt onzeker, maar daar stond ook een boel creativiteit tegenover. Bovendien voelde het al gauw ook wel een beetje als werkvakantie.

Die lol is er voor velen inmiddels wel vanaf. Een zoveelste lockdown voelt steeds meer als een flinke stap terug. Daar gáán we weer. Een beeld voor de mensen die niet vanuit huis werkten: met gekamd haar in pyjamabroek aan de keukentafel achter je laptop. Je partner pratend tegen een scherm in overleg met collega’s online, kinderen op schoot voor thuisonderwijs op de tablet. Het lijkt zo best relaxt. Het werkt voor geen meter. Mentaal kan een lockdown een behoorlijke impact hebben. Het geeft veel mensen ongewild en onbewust een depressief gevoel. Een gevoel van zinloosheid en energieverlies. Dat druist in tegen je vitaliteit; een da- gelijkse realiteit waarin je juist bruist van de fysieke en mentale energie. Dat trekt voor veel mensen een flinke wissel op hun functioneren, thuis en in werk.

GEEF JE AMBITIE OPNIEUW VORM

De invloed van verschillende life events is natuurlijk voor iedereen anders. Het rouwproces bij verlies van een partner is levensbepalend. Maar rouw zit ook in het verlies van je baan. Bij baanverlies is de reactie vaak ‘het is maar werk, ik moet door’, waarna er weer lukraak gesolliciteerd wordt. Maar heb je je oude werk wel losgelaten, of zit daar nog emotie aan vast? Emoties als verdriet, boosheid of rouw om collega’s. Of zingevingsvragen voor jezelf. Een pas op de plaats maken, is dan essentieel. Even actief stilstaan bij de vragen: “Hoe kan ik m’n ambitie opnieuw vormgeven? Wat kan ik en wat wil ik?” Je zult zien dat je vaak veel meer kunt dan je denkt.

VIJF VITALE TIPS OM MEE TE BEWEGEN MET LIFE EVENTS
  1. Gun jezelf de ruimte voor Rust, Reinheid en Regelmaat: Klinkt superoubollig, maar het werkt echt. In transitie gedij je nu eenmaal bij structuur.
  2. Maak een wandeling: beweging en buitenlucht zijn goed voor je. Mentaal én fysiek. Moeite met de deur uitgaan? Laat dan de hond van je buren eens uit, wie weet stimuleert het jou.
  3. Mediteer geregeld: of je nu uit het raam tuurt, op je ademhaling focust of lekker muziek luistert, zomaar even ‘zijn’ is fijn en brengt een vol hoofd tot rust.
  4. Durf hulp te vragen: verzamel (een paar) mensen om je heen waar jij je goed bij voelt. Iemand wiens goedbedoelde raad niet begint met “Als ik jou was zou ik…”. Een gelijkgestemde die je vertrouwt op werk of privé kan een belangrijke steun zijn.
  5. En last but not least: wees mild voor jezelf: Verandering kost tijd, niets hoeft ineens. Vraag ook je werkgever om die ruimte, daar word je allebei beter van. En onthoud daarbij altijd dat als je doet wat je deed, je krijgt je wat je kreeg.

Angela Koolmees is psycholoog en trainer. In haar praktijk geeft ze psychologische begeleiding, traumatherapie (EMDR), coaching en training. Binnen het bedrijfsleven is ze expert op het vlak van leiderschap, zingeving, verlies en rouw. Ze heeft veel ervaring met reorganisatieprocessen en het verlies van werk.