WORKING APART TOGETHER, HOE DOE JE DAT?
Hybride werken, dat is toch dat de helft van de mensen echt bij een overleg aanwezig is, terwijl de andere helft via een scherm half meedoet? Niet echt, niet als je wilt dat het echt werkt. Hybride werken, mits goed gedaan, zorgt ervoor dat je het beste van twee werelden combineert.
HYBRIDE WERKEN STAAT IN DE KINDERSCHOENEN, DIE ZULLEN REGELMATIG NIET MEER PASSEN EN VERVANGEN MOETEN WORDEN
Ooit zaten we allemaal massaal op kantoor. Dat was meestal geen bewuste keuze, het was nou eenmaal zo. Tot we verplicht thuis kwamen te zitten. Rust (mits je thuis een goede werkplek en/of geen kleine huisgenoten had), minder en kortere overleggen, hogere productiviteit. Ja, dat was mooi. Alleen werd na een tijdje ook duidelijk wat er minder mooi was. Contact met je collega’s was er nog maar weinig, brainstormen over creatieve ideeën ging toch anders via een scherm en het gevoel dat je ergens onderdeel van uitmaakte, viel behoorlijk weg. Ook blijk je wanneer je thuiswerkt een stuk minder te bewegen. Nu hebben we de kans om het beste van beide kanten samen te voegen en zo een goede balans te creëren. Maar die balans heb je niet van de een op andere dag.
MAATWERK
Er is geen perfecte vorm van hybride werken die op elke organisatie kan worden toegepast. Wat werkt, hangt af van de cultuur, de mensen, de aard van de werkzaamheden etc. Om tot een vorm te komen die goed werkt voor jou en je collega’s, is het aan te raden om een werkgroep op te richten met een afspiegeling van de organisatie.
Kijk vervolgens naar de aard van de werkzaamheden. Collectieve werkzaamheden gaan het beste als je echt samen zit, bij individuele werkzaamheden blijken veel mensen productiever te zijn als ze thuiswerken.
Maak afspraken en evalueer op vaste momenten. Hybride werken staat in de kinderschoenen, die zullen regelmatig niet meer passen en vervangen moeten worden.
‘IK GA NIET MEER TERUG NAAR KANTOOR’
Ben je zo’n persoon voor wie het thuiswerken heerlijk was, dan kan het zijn dat je veel weerstand voelt om weer terug naar kantoor te gaan. Van rustig opstaan en je computer openklappen weer terug naar vroeg opstaan, jezelf klaarmaken, reizen, kantoorkoffie, veel afleidingen en ga zo door, is het ook een grote overgang. Alleen zijn er goede redenen om jezelf over die weerstand heen te zetten. Het gevoel van verbondenheid is een van de belangrijkste. Waarom werk je waar je werkt? Als je alleen vanuit huis werkt, dan is de ene organisatie al snel inwisselbaar voor de andere. Jij en je collega’s vormen samen de organisatie. Wanneer het contact met je collega’s alleen nog via digitale overleggen gaat, mis je de verbondenheid, het doel waar je het allemaal voor doet en ook de mogelijkheid om trots te zijn op de organisatie waar jij deel van uitmaakt, omdat je jezelf er geen onderdeel meer van voelt.
WERKGELUK
Er zijn talloze onderzoeken waaruit blijkt dat er twee grote factoren meespelen bij het werkgeluk van medewerkers: verbondenheid en autonomie. Autonomie is een veelgebruikt woord tegenwoordig. Het betekent dat je zelfstandig te werk kan gaan. Je voelt je onafhankelijk en je hebt de vrijheid om zelf keuzes te maken. Bij het thuiswerken hebben we vaak meer autonoom gewerkt. Tegelijkertijd merkten we ook dat we de verbondenheid misten. Bij de zoektocht naar de beste vorm van hybride werken, is het belangrijk om ook te kijken naar hoe je elkaar de ruimte geeft om autonoom te werk te gaan en samen in verbinding blijft.
DE BESTE IDEEËN
Hoeveel goede ideeën hebben jullie gehad tijdens het thuiswerken? Van die ideeën waarbij iedereen in je team meedacht vol positieve energie en je samen tot creatieve oplossingen kon komen? Waarschijnlijk geen. Of een stuk minder dan normaal. Creativiteit doe je samen. En samen is toch anders als de non-verbale communicatie wegvalt, een beeld stilstaat, collega’s niet verstaanbaar of zichtbaar zijn en je niet van tevoren nog even hebt gepraat over die verschrikkelijke file van die ochtend. Je hebt echt contact met elkaar nodig om samen te kunnen bouwen. Echt contact bestaat niet alleen uit de zakelijke overleggen, maar ook uit contact zonder agenda; de flauwe woordgrappen, de gesprekken bij de koffieautomaat of wanneer je elkaar bij de lift tegenkomt. Om verder te komen in je werk, als team en als organisatie, zijn de contactmomenten op kantoor onmisbaar.
HET IS EEN GENERATIEDING
Jarenlang werkte je op kantoor. Dat was normaal en dat bleef normaal. Na een paar jaar thuiswerken, ben je dat nog niet vergeten. Tegelijkertijd is er een generatie bijgekomen die het vol op kantoor werken niet of nauwelijks heeft meegemaakt. Als je nog niet lang bent gestart met werken, dan kun je het je waarschijnlijk niet voorstellen dat je vijf dagen per week acht uur per dag op kantoor zit. De jongere generatie wil flexibiliteit. Communicatie via apparaten, dat is niet meer dan normaal, toch? De verschillen tussen de generaties kunnen discussies opleveren. En dat is prima. Sta open voor elkaar en zoek naar het beste van twee werelden: de efficiënte inzet van digitale middelen en de kracht van menselijk contact met non-verbale communicatie.
INCLUSIVITEIT DOOR DE NIEUWE MOGELIJKHEDEN
Voor sommige mensen betekent de mogelijkheid om thuis te kunnen werken het verschil tussen überhaupt wel of niet kunnen werken. Als je bijvoorbeeld een beperking hebt waardoor reizen een enorme onderneming is, of je verleent mantelzorg en kan niet hele dagen weg zijn, dan kunnen de ontwikkelingen van de afgelopen jaren betekenen dat je nu wel de mogelijkheid hebt om de baan aan te nemen die je altijd al wilde maar eerst niet kon doen. De afstand tot de arbeidsmarkt is daardoor voor een grote groep een stuk kleiner. Hiervoor is wel nodig dat je als werknemer en werkgever en collega’s onder elkaar goede afspraken maakt en begrip hebt voor elkaars situatie. Door je als organisatie flexibel op te stellen en te kijken naar mogelijkheden, kun je waardevolle medewerkers binnenhalen die je anders had gemist.
In 5 stappen naar hybride werken
- Richt een werkgroep in met een afspiegeling van de organisatie.
- Inventariseer de aard van de werkzaamheden, de behoeftes van de medewerkers en maak afspraken voor welke werkzaamheden je naar kantoor komt en wat je thuis doet.
- Maak afspraken hoeveel flexibiliteit en maatwerk hierin mogelijk is.
- Pas het kantoor en thuis aan op de nieuwe manier van werken.
- Evalueer regelmatig en pas het beleid aan wanneer dat nodig is.
CREATIVITEIT DOE JE SAMEN