ambitie vitaliteit
Publicatie datum
13 september 2022
Leestijd
3 minuten

Amplitie als ambitie

Tot een jaar of zes geleden had niemand binnen het bedrijfsleven ervan gehoord: amplitie. Inmiddels is het een snelgroeiende moderne denkwijze voor een positieve bedrijfsvoering. Amplitie is een kernbegrip uit de organisatiepsychologie, gericht op het bevorderen van zaken in plaats van het voorkomen (preventie) of herstellen (curatie) ervan. Wat Yrenee Koen en Ellen van Dieren betreft, is het dé denk- en werkwijze voor goed en aantrekkelijk werkgeverschap nu en in de toekomst. Problemen als personeelstekorten, vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt verdwijnen hierbij naar de achtergrond. Hun ambitie voor amplitie is groots en richt zich op heel werkend Nederland. Natuurlijk willen wij weten waarom.

DEFINITIE VAN AMPLITIE

Amplitie biedt handvatten om anders te denken en werken aan groei van een organisatie en het versterken van het welzijn en functioneren van medewerkers. Een positieve denkrichting voor een moderne bedrijfsvoering en succesvolle organisatiedoelstellingen. Ellen: “HR-professionals en organisatiedeskundigen kijken van oudsher naar problemen, oplossingen en risicomijding. Dat is heel zinvol, maar wanneer je echt groei wilt doormaken en vooruitgang wilt boeken, moet je verder durven kijken dan dat. Vanuit amplitie kijk je veel meer naar optimalisatie en het stimuleren van wat er goed gaat. Het werkt naast curatie en preventie.”

Yrenee: “Amplitie is de intentie van waaruit je werkt aan het versterken en verduurzamen van het menselijk kapitaal binnen organisaties. Je werkt ermee aan groei voor iedereen en richt je op het positieve effect, niet op een probleem of risico. Amplitief aan je kapitaal werken betekent dat je niet ziek hoeft te zijn om beter te worden. Een voorbeeld: Sporten om af te vallen is curatief. Amplitief sport je om fit te worden.”

“VAN WERKDRUK NAAR WERKENERGIE EN VAN STRESSMANAGEMENT NAAR ENERGIEMANAGEMENT

INSPIRATIE ZET MENSEN IN BEWEGING

Yrenee en Ellen stimuleren amplitie in organisaties op de pijlers: Gezondheid, Bevlogenheid, Talentmanagement en Werkinrichting. Vanuit die hoeken kijken ze bottom up wat er goed werkt en hoe daar meer gebruik van kan worden gemaakt. Ellen: “De kunst zit ‘m in het samenstellen van het juiste pakket, daarvoor moet je het gesprek met je mensen aangaan. Wij gaan altijd uit van waarderend onderzoek, dus kijken naar wat goed gaat. Wanneer je dat met z’n allen kunt ontdekken, zien en waarderen, kun je van daaruit met elkaar dromen over de gewenste situatie. Pas dan kijk je naar hoe je dat kunt bewerkstelligen en uitvoeren. Daar is heel veel winst te halen voor veel organisaties.”

AMPLITIE VERGT LEF

Amplitie benadert zaken anders. Werken aan klanttevredenheid bijvoorbeeld, begint in een amplitieve werkwijze bij het verbeteren van de medewerkerstevredenheid. Want wanneer je medewerkers gelukkiger zijn en beter in hun vel zitten, zetten ze ook een stapje extra voor klanten. Vanuit die visie investeren in menselijk kapitaal, vraagt een andere mindset. En het vergt enig lef.

Ellen: “Durf je als organisatie oprecht te investeren in je medewerkers? Lang niet iedereen is bijvoorbeeld geholpen met een vakgerelateerde opleiding of cursus. Integendeel. Wanneer iemand beter in z’n vel zit, omdat de werkgever die ene kookcursus heeft gefaciliteerd, heb je in die persoon een effectievere en energiekere medewerker.”

Yrenee: “In de ideale situatie zou elke organisatie oprecht op deze manier moeten durven investeren in z’n professionals. Niet om ze krampachtig binnen te houden, maar juist om mensen meer in hun kracht te zetten. Wanneer iedereen dit doet, wordt de arbeidsmarkt veel sterker, vol vitale arbeidskrachten die hun baan op de juiste plek vinden.”

DENK- EN WOORDKEUZES

Amplitie inzetten zit deels in de manier waarop je zaken benadert. Think positive. Daarmee beïnvloed je jouw eigen gedrag, vraagstelling en denkwijze. Denk je in personeelskosten of in personeelsinvesteringen? Werk je aan verzuimbeleid of aan gezondheidsbeleid? Voer je beoordelings- of groei gesprekken? En kijk je daarin naar wat misgaat en stuur je bij, of naar wat goed gaat en breid je uit? Van vergrijzing naar verzilvering. Van binden en boeien naar verbinden en bloeien. Van werkdruk naar werkenergie en van stressmanagement naar energiemanagement. Een deel van amplitief werken start met positieve psychologie en positief taalgebruik. Daarnaast kun je jouw collega’s of medewerkers altijd de vraag stellen: ‘Waarom werk jij hier en hoe kan ik jouw dag leuker maken?’ of ‘Wat is jouw idee om deze organisatie naar een hoger plan te tillen?’ En daar kun je morgen al met elkaar mee starten!